Kilka miesięcy temu kupiłam dla dziecka buty, które zaczęły się rozklejać. Postanowiłam je reklamować, jednak okazało się, że zgubiłam paragon potwierdzający zakup. Czy w tej sytuacji sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia reklamacji?
Nie. Chociaż brak paragonu może poważnie utrudnić proces reklamacji, to sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od przedstawienia mu wyłącznie tego rodzaju dokumentu. Uzależnianie możliwości zwrotu towaru od okazania paragonu jest praktyką sprzeczną z dobrymi obyczajami i rażąco godzącą w interesy konsumenta.
Potwierdzenie faktu zakupu towaru w danym sklepie może nastąpić na różne sposoby. Obok wydruku z kasy fiskalnej, istnieją przecież inne możliwości udowodnienia, że dana transakcja się odbyła, np. wydruk z terminala kart płatniczych czy wyciąg z karty kredytowej.
Niestety zdarza się, że sprzedawcy próbują ograniczyć prawo konsumenta w w/w zakresie poprzez wyłączenie możliwości uwzględnienia reklamacji bez przedstawienia paragonu. Taka praktyka jest jednak niezgodna z prawem, co potwierdza m.in. wpisanie do Rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone, postanowienia umowy o następującej treści: "Uwaga! Bez paragonu fiskalnego towar nie podlega zwrotowi" (wpis nr 6526 Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 9 sierpnia 2016 roku).
powrótZapraszamy do kontaktu
ul. Grenadierów 30B lok. 9
04-062 Warszawa